7 Feb 2012

Seharian Histologi

Assalamualaikum, salam sejahtera 1 Dunia!

Hari ni penat jugak la, walaupun tengah study week, tapi kena pergi kampus jugak. Kenapa kenapa?? Sebab Department of Anatomy suruh datang, ada la sikit revision pasal Histology yang diorang nak buat pulak hai.


Pagi-pagi dah kena suprise dengan diorang. Tadaaaaa!!! Ada test Histology mengejut. Persoalannya, kenapa diorang tak bagitau???? Adoiii.. Dah la aku tak baca apa lagi pasal Histo nih. Apa lagi, menggelabah ayam la jawabnya. Aduhai malang Pak Kaduk....

Sebelum tu, ade ke yang tak tahu pasal Histology nih? Yang ni aku ambik dari Wikipedia:

Histology (compound of the Greek words: ἱστός "tissue", and -λογία -logia) is the study of the microscopic anatomy of cells and tissues of plants and animals. It is performed by examining cells and tissues commonly by sectioning and staining; followed by examination under a light microscope or electron microscope. Histological studies may be conducted via tissue culture, where live cells can be isolated and maintained in a proper environment outside the body for various research projects. The ability to visualize or differentially identify microscopic structures is frequently enhanced through the use of histological stains. Histology is an essential tool of biology and medicine.

Antara contoh slide yang perlu ditatapi oleh kami adalah:

Ileum (with Peyer's patches)
Aorta (large-sized artery/elastic artery)
Spleen
Aku bagi tiga je lah contoh yer. Lagipun tak sempat nak kongsi banyak gambar, masa tak berapa mengizinkan, exam dah dekat, tapi boleh je curi masa kejap nak update blog. Hehe...

Dalam kebingungan, aku meneruskan cabaran untuk test tu, walaupun tujuan test tu bukannya serius pun, takde la sampat menyumbang markah untuk final, tak.. Cuma nak ukur sejauh mana yang aku tahu setakat ni, tanpa membaca bab ni lagi. Dalam revision aku setakat ni, aku tak sentuh langsung bab Histo nih. Terkesima aku bila tahu yang diorang nak buat test pagi tadi. Aduhai.. Tapi sempat jugak la usha kejap buku sebelum masuk dalam makmal tadi..

Hasilnya, setelah meninjau 31 slide, hanya 6 sahaja yang betul. Takpe, aku akan giatkan usaha, jangan risau. Lagipun aku tak baca lagi bab Histo, dan aku pun takkan menempah maut dengan tidak membaca Histo. Huhu...

Kertas test histo aku tadi.. Sendiri tulis, sendiri tanda... Hehe..
Takpe, masih banyak ruang untuk diperbaiki. Jangan risau kaum keluarga dan rakan-rakan :)

Esok, Department of Anatomy nak buat sesi pasal Spot Slide Assessment (SSA) pulak, yang pastinya bakal membantu kami untuk Selanjar 2. Kawan-kawan, moh kita ke MDL yer!

Sekian bebelan aku hari ni, nak baca buku la pulak! :)

Setiap langkah, semakin hampir ke arah kejayaan.

2 ulasan:

  1. em macam mana nak bezakan payers patch semua tu, dalam buku dfiore ada ke?

    BalasPadam