23 Jul 2011

EPISOD 3 : Jelajah Lagi!

Assalamualaikum, salam sejahtera, salam 1 Malaysia.

Entri kali ni pasal aku ke Bukit Broga hari tu... Sambung dari episod lepas ehh... Maka dipendekkan cerita, Jen kejut aku pukul 5.00 pagi. Fon masing-masing ada banyak mesej ngan miss call.. Gasak!! Mesti kawan-kawan dah standby ni... Dengan tak cukup tidonye, dengan tak mandinye, bergegas la aku ngan Jen dari Senawang, pegi Bukit Broga, yang terletak di Semenyih, Selangor... Broga tu kat sempadan Selangor / Negeri Sembilan dah... Jalan agak memeningkan, dah la gelap! Tapi still layan Club Hitz kat radio.. Hehe..

Dalam pukul 6.15 gitu, bertemulah kami yang pernah dalam satu pengajian kat PASUM... Sape je yang ada? Wakil PASUM-ASiS ada Mahmud Khairudin, Azim Azri (Meng) ngan aku... Yang lain ada Izzat Zainal, Arif (Penan), Azam Ar, dan jugak Zufar... Tanpa berlengah, lepas checking2 barang2 semua, terus panjat la.. Kitorang buat dalam masa 25 minit jugak la nak sampai ke puncak pertama.... Susah kowt nak sampai puncak pertama... Sangat curam, kena guna tali... Yang best kan, dapat jugak aku merasa solat Subuh kat atas bukit... Sejuk je, tenang... Terima kasih kepada Jen sebab bagi sweater dia buat lapik solat...

Giler nak bergambar rupanya dak2 ni, aku pun join sekali.. ^.^
Lepas tu, terus la memanjat ke puncak kedua..... Tak susah kali ni...


Pemandangan Semenyih dari atas bukit...

Yang tu pulak, pemandangan Pekan Broga kat sempadan Selangor / Negeri Sembilan... Topi merah yang nampak sikit tu, tu topi Mahmud. Kata nak bagi aku? Haha..

Sang suria mulai muncul di Broga.. Yang ni yang aku nak tengok sangat... :)

[dari kiri] Azam Ar, Izzat Zainal, Mahmud Khairudin... Mencangkung yer? Ngeh ngeh ngeh~~~

Ada Cina gunung tersesat, nama dia Azim @ Ah Meng... Hehe.. Lek ! ! !

Senyum je Zufar ehhh... Ni la ketua kuliah Hayat 1 masa kat PASUM kalau korang nak tau...

Aku pun tak ketinggalan ambik gambar.. :D

Semangat giler Jen sebab berjaya takluk Broga..


Dah puas berehat tu, apa lagi... Teruskan ke puncak ketiga pulak.... Tak susah tapi mencabar... Errrrr.. Macam mana tu? Hehe..


Kami bersemangat nak daki puncak ketiga!!

Pemandangan Semenyih dari puncak ketiga...

Puncak keempat kitorang tak panjat, sebab susah, banyak batu. Lagipun air dah habis.. Masa tu semua pun dah penat.. Sakit pinggang lah! Tapi takpe, dapat hirup udara segar kat atas bukit tu dah kira bersyukur... Sejuk pulak tu.. Teringat pulak pada Genting Highlands, walaupun Genting jauh lebih tinggi...


Inilah puncak keempat yang tak sempat ditakluk! Hehe..


Bersyukur sangat bila dah sampai atas sana, baru nampak kebesaran ciptaan Allah.. Yang ni baru secebis daripada kebesaranNya.. Aku kena meneroka, mengembara, bermusafir lagi, dari tempat ke tempat, supaya aku akan lebih bersyukur dengan nikmat yang Allah kasik kat aku.. Tapi pengalaman kat atas bukit tu memang tak dapat dilupakan... Sungguh indah, susah nak diungkapkan dengan kata-kata..


Lepas borak banyak giler, perut pun dah lapar... So, apa lagi, turun la dari bukit tu... Susah giler, aku sendiri pun beberapa kali nak tergelincir.. Nasib baik aku tak tergolek, kalau tak, dah jadi rupa macam nangka busuk la. Hehe.. Tapi Zufar kesian, dia jatuh terguling, masa tu dah dekat nak sampai kat bawah dah... Berdarah sikit lengan beliau, tapi ok je, kata tough kan! Pendek kata, semua orang selamat, takde yang jatuh gaung, Azim je la yang hilang spek kat sana...


Sedar-sedar, jauh jugak mendaki ehhh...


Aku dengan Jen je yang balik ke Seremban, yang lain nak ke One Utama, nak makan kat Seoul Garden.. Aku bukan tak nak ikut, tapi aku kejar masa.. Tiket KTM aku ke Batu Gajah, Perak, pukul 2.56 petang, dari KL Sentral... Dah plan siap-siap, nak gerak dari Seremban pukul 12.30 tengah hari.. Sori la guyz, tak boleh follow, lagipun semua barang aku ada kat rumah Jen.. Lain kali la pegi makan Seoul Garden.. Aku pun tak pernah makan kat situ..


Sampai kat rumah Jen, aku tak tidur pun, online je kejenye. Hehe.. Tapi, dalam pukul 12.00 macam tu, aku ucapkan selamat tinggal kat Taman Alamanda, Senawang.. Tak sempat merasa mak Jen masak tom yam.. Takpe mak cik, raya ni saya pergi kat kampung mak cik, masak sedap-sedap ya! :)


Jen pun hantar aku kat KTM Seremban.. Tacink sikit la, sebab bukan mudah aku nak sampai Seremban, dah la first time ever kowt. Terima kasih banyak eh, sudi melayan kerenah aku.. Lain kali kita jumpa lagi, Jen.


Destinasi berikutnya - Batu Gajah, Perak. Episod 4 nanti ya..


Menuju ke utara pulak,
Rashdan Roslan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan