8 Nov 2010

Setelah Sekian Lama... Sahabat

5 November 2010.. Satu tarikh yang akan sentiasa dikenang... Dalam lipatan sejarah peribadi hidupku..

Sebab akhirnya, lepas 9 tahun terpisah, akhirnya aku 'jejak kasih' ngan kawan baikku semasa aku di zaman riang kanak-kanak (Ribena) dulu.. Nama dia dirahsiakan, hehehe... Takut beliau tak bagi aku tulis nama dia kat sini..

Gini citernya... Aku dulu memang rapat sangat2 ngan si kawan aku nih.. Pegi sekolah sama2... Rumah pun satu blok (kami duk flat polis)... Banyak gak la masa bersama-sama... Sumenye kenangan manis...

Tiba-tiba, ayah dia kena pindah ke Gua Musang Antara insan yang paling sedih adalah aku! Best friend aku terpaksa dipisahkan demi tuntutan kerja ayah dia... Kesian aku.... Agak sayu hati aku... Rasa kehilangan yang amat.. Aku sangat rapat ngan dia..

Sukar jugak untuk aku terima hakikat, namun terpaksa aku gagahkan hati aku yang tak matang pun lagi masa tu... Aku hanya berutus surat ngan dia, pastu kami lost contact pulak. Tak tahu dia ke mana.

Sangat sukar utk aku lupakan dia dan keluarganya, tak pernah seharian pun aku tak ingat pasal mereka.. Aku harap yang aku akan bertemu mereka lagi pada satu hari nanti... Tidak pernah putus harapan walau sekali pun..

Sehinggalah pada bulan 5 baru ni, dia add aku kat facebook... Aku sangat beremosi masa tu... Kenangan masa kecik aku da kembali! Syukur alhamduliilah dipanjatkan kepada Allah SWT kerana menemukan aku kembali dengan teman rapatku yang sudah sangat lama terpisah... Engkau Maha Besar.. Engkau kembalikan dia ke dalam hidup aku balik... Engkau sahaja yang tahu, betapa bersyukurnya diri ini terhadapMu..

Sejak dari tu, aku selalu mesej ngan dia... Terlalu banyak benda utk diperkatakan..... Dia masih tak berubah.. Syukur alhamdulillah.. Kau pelihara akhlak rakanku ini lagi, Ya Allah.. Semoga dia senantiasa di bawah lindunganMu, Ya Allah..

Detik pertemuan kali pertamaku bersama dia akan aku ingati selama-lamanya. Stesen KTM Batu Gajah, Perak, menjadi saksi 'jejak kasih' kami... Cewahhh.... Fizikal dia lain dah, tak macam dulu, kurus je.. Sekarang dah besar... Hehe...

Rumah dia biasa je, dekat jalan menghala ke Tanjung Tualang.... Kat depannya, dalam 1 km, ade kapal korek yang purba tu... Hehehe...

Layanan mereka sangat baik, tak ubah macam family sendiri... Kami kan rapat dulu..... Takde yang berubah pun..

Aku dibelanja makan oleh family dia... Aku dibawak berjalan-jalan kat Ipoh.. Ya! Mereka masih sama macam dulu... Terkenang kisah zaman kecik2... Aku ngan kawan aku, tido sangat lewat, sebab banyak bercerita... Hehe... 9 tahun punye citer kot!

Tibalah detik perpisahan pada 7 November... Agak touching la, tapi takde la sampai tahap nangis.... Aku bajet yang diorang nak hantar aku kat stesen bas kat Batu Gajah je, tapi diorang hantar aku ke Ipoh lagi!

Terima kasih sangat2 kat pak cik, mak cik, kawan aku, dan dua orang adik dia, kerana layan aku macam ahli keluarga sendiri... Lain kali aku pasti datang lagi...

Semoga persahabatan kita diredhai oleh Allah yang Maha Pengasih dan Penyayang..


Rashdan Roslan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan