20 Nov 2010

Nostalgia Aidil Adha

Terlebih dahulu, ucapan Selamat Hari Raya Aidil Adha kepada anda semua, pembaca blog ini. Semoga dengan hadirnya hari raya kali ini, kita dapat lebih memahami erti sebenar sebuah pengorbanan dan seterusnya dapat meningkatkan keimanan dan ketakwaan kepada Allah S.W.T., InsyaAllah.


Alhamdulillah kerana dapat merayakan hari raya kali ini kat kampung, tak macam tahun lepas, yang mana aku terpaksa berhari raya Aidil Adha di Sekolah Menengah Sains Alam Shah, Kuala Lumpur, atau lebih mesra di hati aku dengan panggilan ASiS. Aku terpaksa beraya di sana sebab SPM laaa! Hahaha... Sebab gap antara raya ngan kertas Biologi dekat sangat, n kami pun nak kena struggle arr... Kate paper Bio... Susah laaa...

Erti pengorbanan bagi aku lebih dihayati kerana aku telah berkorban masa bersama-sama keluarga demi mendapat A+ bagi subjek tu (walaupun last skali aku dapat A je.. Haha!). Aku jugak berkorban duit sebanyak 80 hengget, sebab aku dah beli tiket pergi dan balik... Haha... Mula-mula aku fikir, malangnye hai nasib aku... Tapi lama-lama, bila fikir secara matang, aku sedar bahawa INILAH PENGORBANAN. Aku juga terharu apabila rakan-rakan aku yang tinggal di sekitar Lembah Klang yang boleh je kalau nak balik rumah, beraya, tak nak tinggalkan kami yang tinggal jauh dari KL kat sekolah...

Paginye, lepas solat sunat raye, ade jamuan sikit... Makan lontong... Ok la jugak, hehehe... Lepas rindu kat umah... Aku minat makan lontong, hilang sikit rase kesal kat hati aku... Almaklumlah, ni kali pertama beraya tanpa keluarga di sisi, walaupun tu raya haji je...

Takpe2... Ibadah korban tetap dihayati walaupun terpaksa berjauhan dengan keluarga. Kat sekolah, ade jugak dibuat korban.. Sekor lembu ditumbangkan oleh guru2 dan staf sekolah, dengan Ustaz Khir mengepalai upacara tersebut. Yang tak takut darah, sanggup la tengok.. Yang mana tak sanggup tu, tak tunjuk muka pun.. Hehehe...

Lepas tu, terus ade extra class Bio... Haha.. Maka kami terus-menerus mentekedarah menelaah ilmu Biologi yang diajar oleh guru-guru kami yang berkaliber.. Hasilnya, kami menduduki ranking tempat ke-2 untuk subjek tu bagi peringkat SBP...Terer tak kami??? Ni semua hasil berkat usaha dan pengorbanan kami dan guru2 yang telah dibayar oleh Allah S.W.T..

Untuk raya tahun ni, back to normal... Hehehe..

Rashdan Roslan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan