22 Sep 2013

3 Hari : Pekan & KL

..السلام عليكم و رحمة الله و بركات

Salam sejahtera, semua. Entri kali ini tentang menghantar pulang anak-anak buah aku ke Pekan dan juga ke Kuala Lumpur untuk kali ke-3 dalam cuti 6 minggu. Kejap je pergi ni, 3 hari, sebab dah dekat sangat dengan tarikh balik India. Gulp.

Setelah menjaga anak-anak buah selama 10 hari, nampaknya kenalah hantar mereka pulang ke rumah. Anak-anak buah aku tu aku dah anggap macam anak sendiri. Aku bergelar ‘pak cik’ sejak berusia 15 tahun lagi. Mungkin kerana pengaruh rakan sebaya, naluri kebapaan itu makin menebal. Heh.

Bawak anak-anak buah berjalan di Taman Perbandaran Tengku Anis, Kota Bharu

Seronoklah mereka main kat sini. Aku dulu-dulu pun pernah main kat sini.. Secara tak langsung, mengimbau memori lama.

Ini kali pertama mereka naik bas ekspres. Tahap excited tu tak payah tanya lah, memang budak-budak seronok semacam je walaupun malam. Risau jugak mula-mula, takut tak terjaga budak-budak tu masa dalam bas nanti. Syukurlah kakak aku yang ke-3 (Acik) ikut sekali balik Pekan, sambil Acik nak balik ke Kuala Lumpur. Sorang anak buah duduk dengan dia dalam bas, sorang lagi duduk dengan aku. Nasib baiklah budak-budak tu tak nak buang air tiba-tiba dalam bas, sebab kitorang dah paksa diorang buang air dulu sebelum naik bas. Hehe.. Bila bas berhenti kat Paka pun, kitorang paksa diorang buang air kat hentian tu.

Jom jom baik bas ke Pekan. Bismillahirrahmanirrahim.

Yang penting, bila lalu kat kawasan pemprosesan petroleum kat Kerteh tu, excited habis budak-budak tu. Kelentong sikit cakap Ultraman tengah masak, dia lapar tengah malam. Percaya je budak-budak tu. Sangat naif. Esoknya diorang cerita kat mama diorang. Hehe.. Comel je. Tiba di Pekan pada jam 5.00 pagi.

Sampai kat Pekan, tak buat apa pun, tapi syukur alhamdulillah dapat jugak merasa ikan patin masak tempoyak dan juga ikan patin goreng. Ikan patin adalah ikan kegemaran aku. Kepada bakal isteriku di luar sana, harap maklum. :p

Salah satu makanan yang aku paling gemar. Calon zaujahku, take note ye. Hehe

Keesokan harinya, ke Kuala Lumpur pula. Aku ada urusan yang tersendiri iaitu membeli alatan pembelajaran aku di Syarikat Kamal, Jalan Pahang. Seperti biasa, aku menginap di rumah kakak nombor 2 aku (Kakak), tapi kali ini bukan lagi di Apartmen Sri Batu, tapi di Kampung Batu Muda Tambahan. Baru je pindah, so kenalah tolong kemas rumah Kakak. Ada jugalah gunanya aku datang ke KL untuk kali ke-3 ni.

Jomlah tolong kemas rumah walaupun penat..

Esoknya baru seharian berjalan di sekitar KL. Pagi-pagi lagi ke LRT Sentul Timur, parking motor di sana, menuju ke LRT Titiwangsa. Ingatkan boleh jalan kaki ke Syarikat Kamal dari situ, rupanya kena naik Monorel jugak ke Chow Kit, kemudian jalan kaki ke Syarikat Kamal menerusi tepi Jalan Pahang. Syukurlah bertanya kat seorang pemandu teksi ni. Harapkan Google Maps, kena tipu pulak. Tak pasal-pasal pulak hampir sesat. Nasib baik aku pernah nampak Syarikat Kamal ni kat mana.

Sebaik sahaja turun dari Stesen Monorel Chow Kit

Akhirnya sampai di sini setelah berjalan dalam lebih kurang 15 minit dari Stesen Monorel Chow Kit

Dipendekkan cerita, setelah berbelanja sebanyak RM 200.00 di Syarikat Kamal, aku ke Bandar Seri Putra pulak, ke rumah Aznil Ramly, batchmate dan ex-roommate aku kat USM-KLE. Dari LRT Titiwangsa ke Bandar Tasik Selatan. Kemudian ambik KTM dari Bandar Tasik Selatan ke Bangi. Saje je jalan-jalan. Menebus ketidakhadiran di rumah terbuka dia hari tu. Dia baru pindah sana dalam bulan Mei kalau tak silap. Tolong dia beli tiket bas dari Bangalore ke Belgaum.

Moh kite.. Sama je lagi tiket KTM Komuter dari dulu..

Sampai pun. Aznil ambik kat stesen.

Lepas ke rumah Aznil Ramly, aku ambik KTM ke Kepong Sentral. Untuk apa? Akan diceritakan dalam entri seterusnya. Kasi saspen sikit.

Selatan ke utara. Jom kita menyelesaikan misi seterusnya..

Teaser. Tunggu entri seterusnya ye. =D

Dalam pukul 5.00 petang, tibalah di rumah kakak aku setelah pulang dari kawasan Kepong tu. Rupa-rupanya Along buat surprise, datang dari Pekan walaupun tengah demam, semata-mata nak tolong Kakak kemas rumah. Sanggup tu.. Bolehlah main dengan anak buah lain lagi. Ingatkan hari tu dah last jumpa sebelum balik India..

Keesokan hari, pulang ke Kota Bharu dari Hentian Putra, Kuala Lumpur. Sebenarnya, banyak memori di sana. Amat banyak. Setiap tempat di situ, ada saja memori yang tersendiri. Touching pulak. Hehe..

Jom kita balik rumah kemas barang nak balik India..

Tempat ini. Sepanjang 3 tahun belajar di KL (2 tahun ASiS dan 1 tahun PASUM), inilah tempatnya kalau nak balik rumah dan kalau dah sampai KL. Banyak kenangan.

Pernah menjadi 'ASiS Spot' yakni tempat pelajar-pelajar ASiS berkumpul. Kat Hentian Putra ni, hanya penumpang ke Kelantan dan Terengganu sahaja. Tak tahulah pelajar ASiS Kelantan dan Terengganu batch terkini masih berkumpul di sini atau tidak sebelum balik kampung. Teringat sangat macam dulu-dulu.

Sani Ekspress everywhere. Ni masa berhenti makan kat Merapoh. Tak makan pun, sebab mahal.

Dengan menaiki bas Ekspress Sani pada jam 9.30 am, aku tiba di Kota Bharu pada jam 5.30 pm. Pulang dengan senyuman kerana berjaya mendapatkan apa yang aku mahu - sphygmomanometer dan pentorch, dan tak lupa, dapat berjumpa dengan orang yang dah lama aku nak jumpa, akhirnya dapat peluang itu. Nak tahu siapakah mereka? Tunggu entri seterusnya. =)

2 ulasan:

1. dah smapai KB ya... :)

p/s: salam kenal.. dneo folloW sini #275 :) deno jemput follow blog deno... jom? hihi...