12 Dis 2011

SELANJAR 1 : Keputusan?

Assalamualaikum, salam sejahtera, salam 1 Malaysia.

Minggu ni bermula dengan debaran. Kenapa? Sebab hari ni aku dapat result Selanjar 1. Mula-mula berdebar dup dap dup dap jugak la menantikan result nih. Time Madam Vidya cakap yang result dah boleh ambik dekat mentor masing-masing (pukul 11.00 pagi tadi, sebelum kelas Dr. Ravishankar), masa kelas Dr. Ravishankar, susah la pulak nak fokus bila fikir pasal result. Alahai... Lulus ke tidak aku ni. Aku rasa result aku suam-suam kuku je ni.


Dipendekkan cerita, aku pun jumpa la mentor aku, dan setelah lama menanti, ini adalah keputusan peperiksaan aku yang pertama di sini:


B- jatuh dalam julat markah 60% - 64.9%.


Nak lulus, kena dapat > 50%.


Result tu ok la bagi aku, tak mengharapkan lebih pun. Lebih sebenarnya daripada yang aku jangka, terutamanya untuk paper SSA. Paper MCQ hari tu memang susah. Paper SEQ pulak, memang hancur, aku tak sempat nak tulis satu soalan, sebab tak cukup masa, hilang 10 markah. Kalau tak, boleh naik lagi gred ni.

Aku tahu, aku boleh buat dengan lebih baik untuk Selanjar 2, Selanjar 3 dan yang paling UTAMA, Professional 1 nanti. InsyaAllah. Kini, aku sebagai seorang pelajar perubatan, tak kejar lagi gred-gred ni semua. Aku hanya berhasrat untuk lulus sahaja. Kalau pun aku dapat markah yang lebih tinggi, itu aku anggap sebagai bonus, tanda kerja dengan lebih keras. Apa yang membezakan sama ada anda adalah seorang doktor yang baik atau tidak adalah sikap anda.

Alhamdulillah, syukur kerana aku berjaya lulus dalam 'battle' aku yang pertama. Ada 2 lagi 'battle' dan 1 'war' yang tinggal lagi. Langkah pertama aku ni boleh tahan bergaya jugak la, tapi ramai lagi kawan aku yang dapat result yang lagi power. Aku masih merendah diri. namun, keputusan ni sekurang-kurangnya boleh membakar semangat aku untuk naikkan lagi graf aku lepas ni! Tak banyak lagi masa yang tinggal untuk Selanjar 2, ada dua bulan lagi. Aku nak suruh abah ngan mak aku hepi dengar result aku nanti, bukan aku pulak yang kena leter. =)

Doakan aku berjaya mengharungi tahun pertama ni dengan gemilang! Kepada 82 orang pelajar 2nd Batch USM-KLE yang lain, aku pun doakan korang berjaya menempuh tahun pertama ni dengan jayanya. Sama-sama kita redah onak duri dan lautan api ni, menuju ke puncak kejayaan!

Bersama-sama tempuhi segala, saat gemilang akan tiba, dan kita kecapi bersama.

8 ulasan:

  1. teruskan perjuangan kawan
    smoga kau mnjadi doktor kelak
    keep ur mind in peace 2 make ur brain easy to catch what u've study..

    follow my blog..okkk

    then we talking about medicine story..hahahah

    BalasPadam
  2. time kasih apek.... mudah2an dpt la jadi doktor nnti =)

    BalasPadam
  3. apa tu seq dan ssa?

    BalasPadam
  4. SEQ : Short Essay Question
    SSA : Spot Slide Assessment
    utk maklumat yg lebih lanjut, tengok entri yg sebelum ni,
    http://rashoasis.blogspot.com/2011/12/selanjar-1-tamat.html

    BalasPadam