4 Nov 2011

Salam Aidiladha dari Perantauan

Assalamualaikum, salam sejahtera, salam 1 Malaysia.

Lepas kali pertama berDiwali di India, ade jugak lagi satu bende yang kali pertama nih. Hari Raya Aidil Adha @ Raya Korban @ Raya Haji pulak yang akan aku sambut jauh dari tanah air..


Harap-harap ade rezeki untuk ke sini bila dah berkemampuan... Nak hantar parents ke sana jugak... =)

Teringat kembali kenangan lama, raya haji kat ASiS, masa SPM dulu... Aku dah semangat nak balik rumah taw. Siap beli tiket pergi balik lagi. Alih-alih, cikgu tak bagi balik pulak dah.. Padahal sempat je kalau nak balik.. Tapi takpe, pengorbanan harus dilakukan demi kejayaan yang gemilang, dan aku amat berpuas hati dengan hasilnya. Terima kasih Allah, alhamdulillah, syukur.. =)


Last year, masa aku bergelar pelajar PASUM, raya haji cam normal je, tapi, raya haji kat Kelantan meriah beb. Macam raya puasa gak. Cuti umum pun 2 hari... Cuma yang bezanya, takde duit raya, dan raya penuh dengan daging, daging, dan daging lagi. Pergi rumah mana-mana pun daging je. Pastu ramai yang masuk hospital lepas makan tak hengat... Kesian jugak kan.. Kesimpulannya, berwaspadalah dalam pemakanan anda musim-musim raya nih, takut nanti kena stay kat wad pulak...

Untuk tahun ni, kami (pelajar USM-KLE) tetap akan menyambut Hari Raya Aidil Adha, walau jauh dari tanah air. Ada jugak pelajar yang pulang berhari raya kat Malaysia.. Ibadah korban tetap jalan.... Ada 11 ekor untuk bahagian pelajar USM-KLE... Bukan sekadar ibadah korban je. Solat Sunat Aidil Adha juga akan diadakan. By the way, kat sini raya haji 7 November. Lewat sehari berbanding Malaysia. Jamuan pada malamnya pula, dan tak dilupakan, acara Explorace juga. Sekalung pujian kepada Islamic Society (I-Soc) USM-KLE kerana sudi mengadakan aktiviti berfaedah kepada kami.


Sekadar gambar hiasan je... Bolehkan aku melapah daging nanti? First time ni nak buat...

Harapan aku agar hari raya kali ni datangkan semangat dan inspirasi untuk kita semua dalam kehidupan yang penuh pancaroba ni... Buat ibu bapa dan kaum keluarga, faham-faham lah kenapa saya tak balik yer. Hehehe.. Kepada kawan-kawan di Malaysia, jangan rindu-rindu aku sangat.. Hehehe... Maaf, terperasan pulak. Kepada seluruh rakyat Malaysia, berhati-hati di jalan raya, jangan masuk dalam statistik kemalangan. Nanti aku akan update lagi tentang sambutan raya haji kat sini yer. Akhir kata,

Salam Aidil Adha buat seluruh umat Islam di seantero dunia!

Tiada perjuangan tanpa pengorbanan.

2 ulasan: