9 Nov 2011

Aidil Adha Versi Belgaum

Assalamualaikum, salam sejahtera, salam 1 Malaysia, dan Salam Aidiladha.

Akhirnya berpeluang juga aku untuk mengupdate blog ini untuk melaporkan serba sedikit mengenai sambutan Hari Raya Aidil Adha di Belgaum. Ini kali pertama ek aku beraya di perantauan. Hari Raya Aidil Adha ni penting dalam kalendar umat Islam, iaitu perayaan kedua terbesar selepas Hari Raya Aidil Fitri..


Aktiviti minggu ini.. Hehehe.. Sangat seronok! :)

Tatkala umat Islam di Malaysia telah menyambut Aidil Adha pada 6 November, kami belum menyambutnya lagi. Hehe.. Lewat sehari la pulak kat India.. 6 November tu jugak la, kami telah bermain 'Explorace' edisi Aidil Adha. Kumpulan aku ada 5 orang. Aku, Fareed, Gan, Syauqi ngan Fikri. Seronok main 'Explorace'. Banyak memberi pengajaran kepada diri ini. Insaf pula bila aku dapati banyak benda yang aku tak tahu. Namun, masih banyak ruang untuk diperbaiki kan..  Maaf kerana takde gambar diambil pulak. Terlampau komited lak main sampai tak ingat ambik gambar. Hehehe...

OK, Explorace dah habis, malamnye pulak, masa solat Maghrib ngan Isyak, dah mula bertakbir raya. Sayu hati apabila mengalunkan takbir. Namun, inilah harga yang perlu dibayar jika anda ingin keluar dari zon selesa.. Nak selesa, sila duduk rumah sahaja... =)

Pagi raya? Solat sunat lah... Diadakan di kampus USM-KLE, atas padang mini.


Solat sunat di pagi yang hening..


Imam pagi itu, saudara Mohamad Hanif bin Hashim, merangkap Pengerusi Islamic Society (I-Soc) USM-KLE.


Usai solat sunat Aidil Adha... Berseri-seri wajah semua..


Bermaaf-maafan sesama mereka yer, kaum muslimat...


Jejaka-jejaka kacak.. Hehe.. Dari kiri : aku, Fareed, Syauqi, Anwar Hakim


Geng 2nd Batch, all 19 years old mehhh... dari kiri : Aku, Akhyar, Arief, Hanif


Briefing untuk ibadah korban kejap...


Muka-muka tak balik raya. Hahaha... dari kiri : Arief, Aku, Amirul Juraimy, Amyrull Fazmi, Akhyar, Fareed


Agak-agak, kalau hantar salam perantauan ni, stylo tak? :D

Dah puas bergambar dah ni... Lepas tu apa gunanya beraya haji kalau tak melawat tempat korban ye dak? (Oghe Kelate panggil 'Ghe-Bey')... Kat sini pun, ibadat korban dijalankan seperti biasa. Untuk bahagian USM-KLE, ade 11 ekor lembu kesemuanya. Bercakap mengenai lembu pulak, lembu adalah 'haiwan suci' penganut agama Hindu. Jadi, untuk menyembelihnya (barang kali untuk mengelakkan salah faham atau ketegangan), dibuat di tempat yang tertutup. Kalau tak silap, kena dapatkan surat dari pihak polis lagi taw. Susahnya nak makan daging kat sini. Huhu... Barulah aku reti nak menghargai daging kejap..

Tapi, yang aku kagum kan, orang tempatan ni sangat pro dalam menumbangkan lembu. Kalau kat Malaysia, nak kena ikat-ikat dulu lembu tuh. Pastu kena guna kudrat ramai orang kan. Kat sini, 2 - 3 orang dah jadi untuk tumbangkan sekor lembu! Aku pun tak sedar bila masa lembu tu dah tumbang. Semua ni dilakukan di kawasan rumah Uncle Mustaq, kat Azam Nagar. Ramai orang Islam kat kawasan tuh.

Malamnya pula, ada jamuan... Yang penting, aku dah naik pangkat. Bukan menyanyi je kerja, aku jadi pengacara pulak. Hehehe.. Tambah lagi satu title... :D


Hadirin-hadirat malam tu sedang beratur ambik makanan...

Jamuan mula dalam pukul 7.45 malam. Bermula dengan bacaan doa dan sedikit ayat al-Quran dari saudara Muhammad Nabil bin Mohd Khassan. Untuk pengetahuan kalian, Nabil adalah senior aku di ASiS dulu. Hidup ASiS! :)


Nabil baca al-Quran  dengan sepenuh penghayatan.

Lepas tu, ucapan dari saudara Amyrull Fazmi, ketua 2nd batch USM-KLE.


Berucap sambil memegang Samsung Galaxy S2 nye... Hehehe.. :D

Lepas tu, ada persembahan nasyid yang sangat hebat oleh pelajar-pelajar USM-KLE. 2 lagu, Analisa dan Merah Saga. Penutup tak boleh blah, nyanyi lagu Mohabbatein lak. Bebudak pompuan sume dah sorak-sorak. Hehe.. Tapi memang syok woot! Tambah lagi satu aset USM-KLE, selain Puisidera, Tarian dan Band. Prof KJ pasti bangga! :)


dari kiri : Fareed, Dzulfikri, Arief, Akhyar, Hussein, Safwan, Amirul Juraimy. Yang paling kanan tu enterprem je. Hehehe...

Lepas tu, tiba detik yang dinantikan oleh seluruh pelajar USM-KLE. Pengumuman keputusan Explorace. Hehe.. Keputusannya :

Muslimin:

1. Sacred Muslimin
2. F.A.S.T.
3. As-Siddiq
4. As-Syabab
Bendera tercantik : As-Syabab

Muslimat:

1. Al-Adiyat
2. Az-Zahra
3. Zahratul Jamilah
4. Al-Ma'u Sab'u
5. The Untouchable
6. Humaira
7. Zahratul Jannah
8. Khaulah Al-Azwan
Bendera tercantik: Khaulah Al-Azwan

Yang penting, kumpulan aku no. 1 woot! Heheh.. Alhamdulillah, berkat usaha kami semua yang ikhlas, dibayar dengan kemenangan. :)

Lepas tu, ada satu kejutan, yang aku pun tak tahu mula-mula. Hehehe.. Ada cabutan bertuah la pulok. Jadi, ada nama yang telah dipetik. 5 sahaja. Nama-nama bertuah adalah:


Aku tampal sendiri taw atas kertas nih, nak share kat korang semua. Hehehe... Harisah takde pulak malam tu, so kene la amek nama lain, dan yang tersangkut adalah nama roomate sendiri, Aznil. Hehehe... Takde unsur bias yer. Nama pun cabutan bertuah. Lagipun bukan aku yang cabut.

Maka, berakhir sudah acara malam tu, dan alhamdulillah, segalanya berjalan lancar. Alhamdulillah juga, tak sedih sangat pun bila beraya jauh berbatu dari tanah air, walaupun tahun ni semua ahli keluarga aku balik!! Jangan risau abah, mok dan ahli keluarga yang lain, saya baik-baik saja. Sekian dahulu pengemaskinian blog untuk kali ini. Harap sudi tinggalkan komen di bawah. Terima kasih.


Pengorbanan menuntut kesabaran dan kecekalan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan