19 Nov 2011

Peperiksaan Selanjar 1

Assalamualaikum, salam sejahtera, salam 1 Malaysia.

Pejam celik, pejam celik, sudah 71 hari (atau 10 minggu) aku meninggalkan tanah air tercintaku, iaitu Malaysia... Pejam celik, pejam celik jugaklah, exam Selanjar 1 sudah dekat!!! Mengikut rentak budak-budak SPM nampaknya...



Secara amnya, USM menggunakan sistem begini. Ada 3 kali peperiksaan Selanjar yang akan diadakan sepanjang sesuatu fasa pembelajaran. Setiap kali Selanjar, 10% akan diambil kira untuk markah akhir.

10% X 3 = 30%

Lagi 70% adalah markah dari peperiksaan akhir. 10% tu bukan kecik... Boleh menentukan sama ada aku lulus atau gagal tahun pertama taw. Gagal tahun pertama? Erkkkk.. Balik Malaysia la jawabnya. Nak tak nak, kena lulus! Kalau dapat 'Distinction' (markah keseluruhan lebih 70%, dan lulus temu duga untuk layak), itu bonus namanya... =)

Berikut adalah jadual peperiksaan.. Sila klik untuk imej yang lebih besar...


Semua waktu yang tertera sila tolak 2 jam 30 minit yer.

USM Kubang Kerian (Kampus Kesihatan) dan USM-KLE akan buat exam serentak. Mana boleh nak buat asing-asing... Nanti bocor pulak soalan, sebab kami menggunakan soalan yang sama...

Jadi, debaran kian terasa kepada 83 orang pelajar USM-KLE, kerana ini perjuangan pertama yang bakal ditempuh oleh kami. Sejujurnya, aku masih belum bersedia sepenuhnya untuk menempuhi peperiksaan ni, sebab masih banyak yang belum diulang kaji. Ruang masa cuti seminggu untuk cuti belajar ni akan aku gunakan dengan sebaik-baiknya supaya aku mampu mencapai target yang aku inginkan, iaitu 7/10.

Semoga berjaya untuk kawan-kawanku di USM-KLE, dan juga rakan seperjuangan di USMKK.. Aku yakin kita boleh! Wahai pembaca blog R.A.S.H.D.A.N yang budiman, doakan aku dan rakan-rakan di sini agar berjaya dengan gemilang dalam Peperiksaan Selanjar 1!!

Berjuang hingga titisan dakwat yang terakhir!

2 ulasan:

  1. gud luck bhai...



    -orang penang-

    BalasPadam
  2. hahaha... aku dah tau la sape ni orang penang ni... thanks.. baru sedar komen ni... huhu =)

    BalasPadam