26 Apr 2010

EPISOD 3 : UTP DAN IPOH

Ni episod 3. Lepas bangun subuh, aku tidur balik, sampai pukul 8.40.... Pastu sarapan. Nasi lemak tu memang best. Da cukup kenyang aku makan tu. Lepas tu, tade buat ape, online saambil borak-borak je la. Nak keluar pun takde kenderaan.

Makan tengah hari pulak, istimewa jugak. Lupa lak lauk ape, tapi best sangat. Tambahan pula, suasana kampung yang sub-urban tu. Berlatarkan gunung-ganang jugak la. Best kalau dapat kawasan rumah macam rumah Aizat nih. Boleh dapat suasana kampung ngan bandar sekali gus. Rasa tenang je. Kalau aku kat rumah, tak dapat suasana macam yang aku rasa kat situ. Bertuahnya ko Jat!

Pastu Aizat tunjuk majalah sekolah lama dia. SMK Raja Permaisuri Bainun, yang juga menjadi kebanggaan Bob, Pedot (Firdaus) ngan Fadh Khalid (Fadhli Khalid). Haha... Secara peribadi, aku akui yang bila mana aku tengok majalah sekolah tu, hebat la jugak. Ramai orang kenamaan pernah menjejakkan kaki ke sekolah tu, terutamanya ADUN Manjoi sendiri. Kat helaian depan majalah tu pun, siap ada titah Permaisuri lagi. Fuhhh...

Sekolah tu dulu semuanya wajib stay kat asrama. Walaupun rumahnye Aizat nih dekat je dengan sekolah, kena stay kat asrama jugak. Yang uniknya, nama kelas diorang start ngan huruf S, M, R, ngan P. “Asalnya dulu lagi pelik tau nama kelas tuh, Sekolah la, Menengah la... Tak ke pelik bunyi 1 Menengah, 1 Sekolah tu?” Aizat cakap. Haha... Agak pelik lah..

Selain tu, Aizat tunjuk gambar dia kat sekolah lama. Masa Form 1, dia pakai songkok! Masa Form 2, songkok dah melayang. Haha.. Majalah masa Form 3 dah hilang, tak dapat la aku nak tengok. Tapi muka dia memang berbeza dengan yang sekarang. Dulu kecik, sekarang dah kembang. Hahahahahaha!! Lek lek lek Jat...

Tu part yang gembira. Part yang sedihnye, Aizat cerita pasal kawan-kawan dia yang dah takde, yakni meninggal dunia. Kawan dia yang sekelas masa Form 1, dah dua orang yang meninggal, sorang tu sebab paru-paru berair, sorang lagi sebab leukimia. Junior dia pun sorang dah meninggal, eksiden katanya.

Kalau aku, memang sedih kalau kawan aku meninggal. Terutamanya kawan-kawan yang susah senang bersama ngan aku, yang banyak tolong aku selama ni, macam Aizat, dan ramai lagi lah. Sukar untuk aku kehilangan korang. Kalau aku yang pergi dulu, harap korang teruskan hidup untuk masa depan korang.

Kepada yang beragama Islam tu, marilah sama-sama kita sedekahkan Al-Fatihah kepada rakan-rakan kita yang beragama Islam yang telah meninggal dunia. Ternyata Allah lebih sayangkan mereka. Kita yang masih hidup ni, kena teruskan kehidupan kita. Hanya doa dan al-Fatihah yang mampu kita sedekahkan kepada mereka, sebagai tanda ingatan kita kepada mereka. Sedih aku bila mana teringatkan kematian. Masa aku menulis ni pun, bergenang air mata aku.

Tinggalkan kisah duka, kita kembali kepada cerita asal. Petang tu, sungguh seronok. Khairul Mu’min pulak join aku stay kat rumah Aizat. Mu’min baru balik dari Rawang, rumahnya si Harith. Naik bas dari KL. 3 jam baru sampai. Dalam pukul 3, dia sampai kat Ipoh. Datang kat rumah Aizat ngan teksi, 15 hengget je. Lama aku tak tengok Mu’min ni. Macam biasa je, nampak kecik sikit. Rambut pun dah takde ‘sayap’ pulak. Hehehe..

Masa tu adik Aizat dah balik sekolah. Adik dia minat lagu Wali Band.. Kalau tak lagu Cari Jodoh, mesti lagu Yank. Main silih berganti macam tu je lah. Aizat cakap, dulu adik dia minat lagu kumpulan Hijjaz.. Adei... Budak-budak zaman sekarang. Darjah 5 pun dah ada Facebook.

Lepas tu, kami disajikan dengan kuih-muih yang lazat. Ada murtabak, apam ngan karipap. Best-best semuanya. Petang tu hujan lebat jugak. Jadi, pukul 5 pun dah macam pukul 7. Sekarang kitorang tunggu kehadiran Adli.

Dalam pukul 6 lebih, Yazrin sampai kat rumah Aizat ngan kereta Kancil dia. Rumah dia kat Pengkalan. Masa tu, Adli dah sampai kat stesen bas Medan Gopeng. Apa tunggu lagi, blah cepat. Sekali lagi, aku berpeluang melihat suasana bandar raya Ipoh, kali ni pada waktu petang. Smart sangat. Sambil ambik Adli kat stesen bas, Aizat beli tiket untuk ke KL petang keesokan harinya, sebab dia kena jadi fasilitator kat ASiS, ada la program tu. Dia pun dah sibuk study modul tu kat rumah. Aku pulak, tempah teksi untuk ke stesen bas pagi esok.

Lepas tu, kitorang berjalan-jalan la kat sekitar Ipoh tu. Isi minyak 20 hengget. Adli pulak nak kena call orang kat US tu pukul 8. Kredit dah takde, bateri fon dia pun dah habis. Kami bergegas beli I-Talk kat 7-Eleven. Lepas tu, singgah kat Masjid al-Muhibbudin, Hospital Raja Permaisuri Bainun. Adli nak guna plug lah. Kitorang pun nak solat. Nasib baik ada. Dia kena buat conference call. Pasal nak isi borang untuk dapatkan visa US.

Dalam sejam jugak dia buat call tu. Sepuluh hengget je habis kreditnye. Tade la mahal sangat. Lepas tu, Yazrin bawak kami jalan-jalan keliling Ipoh. Pastu makan kat kedai yang dekat dengan padang depan Majlis Bandaraya Ipoh. Smart sangat view kat situ.

Kat situlah jugak, lepas kitorang turun kereta, Adli kena pow. Kitorang didatangi seorang laki nih, muka macam terdesak la. Lebih kurang la ni ayat dia: “Assalamualaikum dik, abang ni bukannye ape, tapi kereta abang rosak. Nak balik rumah ni, duit pun dah takde. Abang nak mohon jasa adik, abang nak mintak sedekah RM10 je. Terima kasih dunia akhirat.” Adli pun bagi lah. Adli kan jenis yang baik hati.

Aku pun tak tau yang tu sebenarnya ‘sesi mengepow’. Kalau aku, tertipu jugak dengan ayat abang tadi tu. Ish ish ish.. Teruk lah, duit sendiri pun takde ke. Lepas tu, terus pegi kedai makan. Semua orang makan char kuay tiow special. Ada udang besar-besar, banyak pulak tuh. Air pulak, macam biasa, kegemaran aku, milo ais.

Sate pun ada jugak, kat Ipoh ni, 50 sen secucuk. Kat KB, 2 hengget, bleh dapat 5 cucuk. Second round, aku tak makan. Just minum air milo ais sekali lagi. Yang bestnye, Mu’min lah. Makan nasi goreng kampung, tapi cili banyak giler. Tabur cili macam tabur garam lak. “Ni bukan nasi goreng kampung ni, ni cili goreng kampung, tabur nasi kat atas cili...” Kitorang gelak sakan kat situ. Sumpah best memori kat situ. Makan-makan semuanya, ngam-ngam cukup 50 hengget.

Lepas tu, Yazrin bawak kami jalan-jalan keliling bandar raya. Sangat best. Memori yang sukar terpadam. Lepas tu, dia hantar kami berempat balik rumah. Terima kasih banyak ea.

Malam tu, tukar baju, lepas tu usha Aizat ngan Mu’min main PS.. Game bola.. Aizat asyik kalah besar je.. Haha.. XD

Adli pulak, sibuk isi borang online.

Dalam pukul 1 camtu, Aizat dah tido. Penat oo dia. Aku pun terfollow dia tak lama kemudian. Mengantuk sangat. Esok nak jalan jauh lagi. Yang si Adli ngan Mu’min, tak tahu la pulak diorang tido pukul brape. Lena sangat tido malam tu.

Pagi tu, lepas subuh, relax la dulu. Lepas baca paper, kemas-kemas barang. Aku nak tinggalkan bumi Ipoh hari ni! Agak berat la, sebab beberapa memori indah terpatri di situ. Pagi tu sarapan, makan nasi lemak yang sedap tu lagi sekali. Bungkusannya unik, bentuk petak. Tak kisah la, asalkan sedap. Masa aku tengah makan tu, teksi dah sampai. Terpaksa makan cepat sikit.

Lepas tu, kami pun meninggalkan rumah Aizat. Lepas ucap selamat tinggal kat dia ngan opah dia, lepas salam, peluk-peluk tubuh sikit ngan dia sebagai tanda persahabatan, aku melangkah keluar dari rumah Aizat, dengan perasaan berat hati la jugak. “Kirim salam kat mak ngan adik-beradik semua!” perkataan last yang aku ucap kat situ, pukul 9 pagi. Seronok sebab dapat tinggal kat situ walaupun untuk 2 hari. Akhirnya hasrat aku tertunai jugak untuk ke Ipoh.

Teksi tu hantar Mu’min dulu kat Medan Kidd, sebab dia nak ke Taiping, rumah Syahmi Ridzuan. Esoknya nak ke Teluk Intan, rumah opah dia... Kat Langkap, dekat ngan rumah sepupu aku. Semoga dia selamat sampai ke Taiping, dan semoga dia selamat dalam seluruh perjalanannya. InsyaAllah.

Lepas tu, aku ngan Adli sampai kat stesen bas Medan Gopeng. Aku beli paper Kosmo! ngan Sinar Harian, edisi Perak, sebagai bukti yang aku pernah datang ke Perak, walaupun bunyinya macam janggal sikit kan. Hehe..... Lantak lah.

Bila aku naik bas, aku baru sedar, yang sandal aku sebelah kanan tu, kena kencing ngan kucing kat rumah Aizat! Baunya menusuk kalbu.. Haha.... Padanla melekit je aku rasa. Nak turun basuh kat situ, karang kena tinggal ngan drebar bas lak. Duduk diam dah ar. Haha.. Buat derk je... Aku hantar mesej kat Aizat, yang kucing dia kencing kat sandal aku, dia cakap, “sori ah.haha” Tak boleh nak salahkan kucing la. Kucing mana ada akal macam kita enn... Aku pun basuh kat Kuala Kangsar, masa bas tu berhenti.

Oh ye, masa kat susur Ipoh Utara, aku nampak Mu’min dalam bas dia menuju ke Taiping. Sempat lagi lah tengok dia.

Kami sampai kat Kota Bharu dalam pukul 4 petang.

Apa yang aku dapat simpulkan daripada trip aku ke Ipoh kali ni adalah sangat bermakna bagi aku. Memori ini tak mungkin terpadam sampai bila-bila. Terima kasih Aizat Zulkarnain kerana merealisasikan impian aku selama ni. Rupanya ko adalah insan yang ditakdirkan akan pertama kali membawa aku ke Ipoh. Terima kasih banyak Jat. Ko la kawan aku dunia dan akhirat. Semoga persahabatan kita akan lebih teguh lepas ni, termasuk la juga kepada Mu’min, Adli, dan kepada semua yang terlibat dalam trip aku kali ni.

Bila terkenang kembali memori tu, rasa sebak masih tebal dalam hati aku. Kenangan ini begitu mengusik fikiran aku.

Jat, pintu rumah aku terbuka luas untuk ko dan keluarga ko kalau ko nak datang kat Kota Bharu. Aku janji akan bawak ko ronda satu Kota Bharu dan satu Kelantan, mungkin. Datang la kat sini, aku nak balas balik budi ko tu. Aku akan bagi yang terbaik punye! Kalau orang lain nak datang, datangla, sementara aku masih ada di sini.

RashOASiS

Tiada ulasan:

Catat Ulasan