8 Apr 2010

EPISOD 1:INTERVIEW JPA

Pertamanya, aku rasa sangat bertuah sebab terpilih jugak untuk ke temuduga biasiswa JPA... Sebab ada jugak rakan-rakan yang kurang bernasib baik, tak dapat tawaran temuduga ni.. Mungkin ada haluan yang lebih baik untuk mereka.. Tapi bagi aku, aku nak gunakan kesempatan ni sebaik-baiknya, walaupun prestasi masa interview ni hanya sekadar 5% daripada markah keseluruhan yang menentukan dapat tak dapatnya biasiswa ni.

Malam sebelum interview tu, dah berdebar tahap dewa dah.. Walaupun tengok Anugerah Bintang Popular Berita Harian malam tu, tapi masih cuak jugak.. Adoi... Tido agak lambat malam tu, kemaskini resume.. Tido dalam pukul 1.00 pagi... Esok nak interview.... Wahh!! First time nih..

Pagi tu, lepas makan nasi dagang, iron baju semua, bertolakla ke tempat interview, kat Politeknik Kota Bharu, Kok Lanas, Ketereh... Aku bawak banyak bende dalam beg aku, macam clear folder ASiS (wajib bawak!!), blazer, kasut, tie batch, nametag, minyak rambut, dan yang paling penting, perfume Brave milikku.. Hehe.. Nak naik motor tu, pakai baju kemeja ngan seluar slack je.. Pakai selipar dulu ah.. Lepas tu, pegi amek Adli kat rumah dia, tak jauh dari rumah aku.. 15 minit dah sampai. Dia janji nak temankan aku..

On the way tu, tekanan tahap cipan melanda aku!! Camni citernye.. Ada roadblock kat Kubang Kerian.. Polis trafik jugak yang buat.. Eleh.. Padahal kawan-kawan ayah aku jugak... Tapi dia suruh aku berhenti jugak, sebab dia tak tak tahu pulak yang aku ni anak kawan diorang.. Jadi, aku pun berhenti la.

“Wak tubik lesen nge road tax.. (Keluarkan lesen ngan road tax..),” pak cik polis tu cakap.. Aku pun keluarkan ah.. Nasib baik ada.. Tapi lesen aku kan lesen P lagi, tapi kat motor tu takde tampal pelekat P.. Memangla, tu motor kakak aku.. Mestila takde..

“Gano tok tepek P nyo di muto tu?? (Nape tak tampal P kat motor tu??),” pak cik polis tu tanya lagi.. Aku jawab la, “Muto abah ni.. (Motor abah ni..).”

“Tok leh ni, pok cik keno samey ni.. Lain kali, tepek P tu.. (Tak boleh ni, pak cik kena saman ni.. Lain kali, tampal P tu..),” pak cik tu jawab.. Aku pasrah je la.. Huhu.. Lagipun masa tu dah tengah hari, takut lambat lak sampai nanti.. Masa pak cik tu tengah menulis dalam buku saman tu, dia terkesima jap.

“Laa.. Anok polis ko? Bakpo tok royak nyo.. (Laa.. Anak polis ke? Apesal tak bagitau..),” pak cik polis tu bagitau aku.. Aku pun jawab, “Ingat key pok cik kelih doh alamat sayo di lesen tu... (Ingatkan pak cik dah tengok alamat saya kat lesen tu...)” Pak cik tu dengan muka bersalahnya, bagitau yang, kalau dia tahu aku ni anak polis, dia tak saman aku, sebab salah tu kecik je.. Lagipun takkan la nak saman anak kawan sendiri..

“Demo anok sapo? (Awak anak sape?),” pak cik tu tanya.. “Anok Abe Le Trafik, (Anak Abang Lan Trafik), ” aku jawab. Pak cik tu tanya kawan dia lagi sorang, “Abe Le kito? (Abang Lan kita?)” “Yolo la tu bakali.. (Betul la tu barangkali..),” kawan pak cik tu jawab.. Pak cik tu mintak maaf banyak-banyak kat aku.. Dia tak bagi pun surat saman tu kat aku, sebab dia nak settle sendiri.. Nak batalkan saman aku.. Pendek kata, aku tak kena saman pun! Fuhhh....

Pak cik tu tanya aku, aku nak pegi mane.. Aku dengan muka tak bersalahnya, cakap nak pergi interview.. Nasib baik aku tak bagitau yang aku nak pergi interview kat Kok Lanas, kalau tak mesti pak cik tu rasa lagi bersalah.. Sebab Kok Lanas ngan tempat tu jauh lagi.. Ish ish ish.. Pak cik ni dah bazirkan masa aku dalam 15 minit dah.. Tekanan aku!!! Lepas tu, aku ngan Adli teruskan perjalanan.. Pukul 12.30 tengah hari, sampai la kat tempat interview.. 27km jauhnya dari rumah aku.. Call abah aku jap, mengadu pasal tadi.. Hehe.. Lepas tu, pegi minum jap, then solat.

Episod 2 akan menyusul.. Esok!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan