24 Apr 2010

EPISOD 1 : UTP DAN IPOH



20-23 April hari tu, aku pegi ke negeri Perak Darul Ridzuan.


Tujuan sebenar aku pegi sana sebab aku kena datang EduQuest Camp kat UTP. Tapi dah alang-alang dah sampai sana, aku ingat nanti aku nak pegi jalan-jalan kat Ipoh sekali lah. Camp tu dua hari je sebenarnya... Anyway, hepi sebab terpilih pergi Educamp.


19 hari bulan, malam tu, kul 9.30, naik bas kat belakang Tesco KB. Bas Shamisha Holiday, menuju ke Lumut. Tiket 40 hengget. Sama mahal macam nak pegi KL. Aku naik bas sama-sama ngan Adli.. Haha.. Masa tu dia dah dapat tawaran JPA ke USA... Tapi still nak pegi Educamp.. Nak mencuba jugak.. Haha.. Lagipun, rugilah kalau tak pegi, sebab tiket pun dah beli. Masa on the way ke UTP, tengah malam pun orang dari USA call dia, kesian lak aku tengok. Aku pun tak boleh nak tido sangat malam tu, so dengar MP3 aku je ah.


Kul 5 pagi, sampai kat depan UTP. Nasib baik ada Khairul Amin, kawan aku jugak, dari SMK Ismail Petra dulu.. Boleh tumpang iron baju ngan mandi kat sana. Dia stay kat blok Propana. Amin ni pun dapat pegi USA gak, sama macam Adli ngan Azam. Aku kenalkan Adli ngan Amin. Kat bilik tu, bila Adli kena buat pengesahan yang dia nak terima tawaran tu, lama sikit untuk dia nak klik kat ‘I agree’ tu.. Sebab, yang tak bleh blah tu, kat situ ada tulis, once dia terima tawaran tu, permohonan yang lain secara automatiknye reject la. Tapi peluang ni giler gempak, so terima je la.


Pagi tu, jumpa ramai budak ASiS... Ada Tuan Lukmanul, Ashraf (Acap), Wan Hafiz (Setiu), Amin Arham, Shauqi, Mukmin Zahari, Syafiq (Kailong), Amiruddin (Tebuk), Megat Harizzudin, Khairil Anwar (Nuek), Yazid. Bangga la pulak, ramai dah tu. Ni baru batch 4 punye. Kalau batch 1 ari tu ada lebih 20 orang. Pakai tie sama lak tu. Jumpa Hariz gak, kawan kat SMKIP dulu.


Yang tak best nye, aku sorang je budak ASiS yang kena stay kat IKBN Seri Iskandar. OMK (Oh mak kau)! Tekanan aku.. Tak syok ar cenggini. Biar ah. Satu malam je pun.


Lepas kemas barang dalam DORM (orang lain stay kat bilik.. Huhu..), pegi Chancellor Hall, ada taklimat la daripada Rektor UTP. Aku tak nampak lak budak-budak ni duduk kat lain, so aku skali lagi duduk sorang. Rasa terasing giler.. Huhu... Kejutan terbesar nye, Rizwan muncul dengan berpakaian kemeja pink. Biasa ah dia. Harap je pakai tie batch, tak tegur langsung budak ASiS yang lain. Giler sombong.


Pastu ada Corporate Briefing, pasal UTP.. Serious mengantuk giler time tu... First day aku spoil lagi, sebab enset aku hilang kat situ. No. Celcom.. Kalau no. Maxis, abes la.. Nasib baik ada dua fon. Relax2 dah... Alaa... Nokia 6600 je pun. Nak buat macam mana, ilang kat sana kan. Tapi aku akan lebih berhati-hati.. Aku cari-cari pun tak jumpa. Call pun tade orang jawab, Dah la aku buat silent mode.. Adoi...

Lepas makan, ada taklimat lagi. Lepas abes mende alah tu, aku cari fon aku lagi. Kali ni, aku bagitau ngan fasi tu.. Cari-cari pun tak jumpa. Biar ah, nak buat cemane. Sape yang amek tu, memang berdosa besar. Tapi walaupun enset aku ilang, sikit pun aku tak terjejas. Petang tu, hujan la pulak.


Then, pegi main hall lak. Ada macam ujian kecenderungan sikit. Yang bagusnya, takde jawapan yang salah. Sebab tu, tenang je la.. Ok je petang tu. Lepas tu, balik ke IKBN. Sempat la berkenalan dengan ramai orang jugak.. Makan malam pun, ok la...


Lepas semayang Maghrib + Isyak, pegi main hall lagi.. Ada Maths & Science test. Aku dah cuak tahap dewa ni, takut dah tak ingat mende2 yang aku belajar dulu. Rasa macam dah berkarat lak ni. Nasib baik ada 30 soalan je.. Tak susah pun.. Tapi yang tak bleh blah nye, banyak lak soklan Physics.. 10 soklan.. Aku da ar A-.. Tapi aku A- tu dulu pun sebab silap kat bahagian B ngan C kat Paper 2.. Chemistry pun ada 10 soalan. Maths n Add Maths, combine, ada 10 gak. Ok la test tu, ingatkan susah giler. Lepas tu, usha group, panel ngan candidate number aku... aku dapat B-04-02.. Pastu, terus chow, balik dorm, tido!


Lepas breakfast yang ok aje, kemas barang semua, lepas tu terus pegi UTP, kat blok B. Interview la!! Aku tenang je, sebab interview je la. Bukan nye nak kena pancung pun. Nasib baik aku dah prepare lama untuk interview nih. Tade la nak cuak-cuak dah. Just be cool, and be yourself masa interview..


Dapat case study pasal ‘Addiction’. Oh yea, group aku ada 5 orang. 3 Melayu, 2 Cina. 4 lelaki, 1 orang perempuan. 3 Kelantan, 1 Kedah, 1 Johor. Berkenalan kejap ngan diorang. Ok la.. Jangan anggap diorang macam musuh, sebab nak kena bekerjasama gak, biar semua orang dalam group tu dapat. Interview sorang ok, sama jugak macam group discussion. Cuma group discussion tu kejap sangat.. 8 minit je, daripada maksimum 20 minit. Lantak ah. Janji dapat nanti.


Tapi yang interview tu, yang bestnye.. Kan ada waiting room, dalam tu ada 10 group. Semua group ada budak ASiS.. Lepas tu, semua budak ASiS duduk kat kerusi no. 2, macam kebetulan lak. Ke diorang dah atur?? Bapak best. Group 7 je la, ada 2 orang budak ASiS..


Lepas makan tengah hari, solat kat masjid UTP yang sangat indah. Ada air-cond ngan pintu automatik. Memang selesa.


Akhir sekali, ada English Placement Test (EPT) ngan Critical Reasoning Test (CRT). EPT tu senang je sebenarnya. EPT kat ASiS dulu berkali ganda lagi susah. CRT lak, masa tu sikit je dia kasi. Tapi aku sempat gak siapkan. Sebab aku pernah buat soalan bentuk macam tu masa first stage Khazanah dulu. Dah tau la macam mana nak tackle soalan macam tu.


Lepas tu, habis... Macam mane aku pergi Ipoh? Episod 2 nanti la, aku cerita, trip aku kat Ipoh.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan