13 Ogo 2012

Alhamdulillah.. Ke Tahun Kedua!

Assalamualaikum, salam sejahtera 1 Dunia!

Maaf, sebab baru nak update cerita ni walaupun dah nak basi. Benda dah berlaku 3 minggu lepas. Huhu.. Namun, ada sesuatu yang aku perlu kongsikan untuk pembaca blog sekalian..

Setelah mengharungi Peperiksaan Ikhtisas I atau Pro-Exam I yang sukar, akhirnya tiba detik pengumuman keputusan! Nak tau macam mana sedikit-sebanyak gaya keputusan exam kami diumumkan??

  • Kami semua dipanggil ke dalam dewan dan dikumpulkan di sana untuk menantikan keputusan.

  • Keputusan diumumkan oleh Timbalan Dekan USM-KLE, Prof. Kamaruddin Jaalam

  • Nama pelajar yang lulus akan disebut satu demi persatu, dan sesiapa yang namanya tidak disebut, maka pelajar tersebut tak dapat meneruskan pengajian ke fasa seterusnya.

Lokasi kejadian..
Pengumuman tu dilakukan pada waktu tengah hari, tapi memandangkan dah puasa, jadi tak perlu risau untuk makan tengah hari. Masih ada kegentaran dalam hati, tapi kami tetap yakin bahawa kami akan lulus tahun pertama berdasarkan maklum balas daripada para pensyarah.. Well, they know better :)

Maka, setelah menanti kehadiran Prof KJ, akhirnya beliau tiba di dalam Lecture Hall 2. Suasana bertukar menjadi sunyi sepi. Cuak kot!!

Prof KJ sedang mengumumkan keputusan.
Sebelum tu, sehari sebelum keputusan diumumkan, senarai nama bagi mereka yang layak untuk ke temuduga Viva Voce Distinction telah dikeluarkan. Ada 14 orang yang layak untuk batch kami. Namun, hanya 5 orang sahaja yang bak kata Prof KJ, mencapai golden standard untuk mendapat distinction. Aku ada? Tak la, aku biasa je, nak masuk senarai interview pun tak mampu.. Bukan mudah untuk melayakkan diri, kena dapat gred A untuk dipanggil temuduga. Bergantung kepada prestasi masa temuduga, anda akan dinilai sama ada layak atau tidak untuk mendapat 'Distinction'. Untuk maklumat yang lebih lanjut serta pengalaman temuduga Viva Voce ni, boleh buka blog senior saya, saudara Azhar.. Klik kat SINI.

Dipendekkan cerita, maka Prof KJ mula mengumumkan satu demi persatu nama-nama kami, dan, alhamdulillah, semua nama telah disebut. Maknanya........

KAMI SEMUA LULUS TAHUN PERTAMA!!!!!!!!!

Syukur alhamdulillah, ini semua berkat usaha dan kerja keras kami. Tak dilupakan, ini semua hasil panduan para pensyarah yang sangat berdedikasi, mengajar dan terus mengajar sehingga kami faham, tanpa penat dan jemu. Dorongan ibu bapa, keluarga dan rakan-rakan juga memainkan peranan penting dalam kejayaan kami. Jangan lupa, tanpa izin Allah, tak mungkin kami dapat mengecapi kejayaan ini.

Pada akhir sesi pengumuman keputusan tu juga, Prof KJ mengumumkan 5 orang yang berjaya mendapat 'Distinction'. Mereka adalah:


  1. Gan Rick Kye
  2. Aznil Ramly
  3. Syuhada Ahmad Soobni
  4. Syahirah Ahmad Kamal
  5. Ryan Gilbert
Tahniah kepada mereka berlima! Tabik spring kepada mereka sebab dapat mengharungi temuduga yang sukar itu.. Aku pun tumpang gembira..

Segala perjuangan kami dalam tahun pertama telah tamat, dan kami berjaya melaluinya dengan jayanya! Detik ini telah lama aku nantikan!! Woot woot!

Gambar setelah lulus tahun pertama.. Kami bersama para pensyarah..
Dengan bangganya, dengan ini, aku kini bergelar pelajar perubatan tahun kedua! Langkah pertama sudah dilepasi.. Jauh lagi perjalanan ini, dan bukanlah semudah yang disangka. Harapan aku agar dipermudahkan jalan untuk aku dan kami semua untuk menempuh segala cabaran sepanjang kami bergelar pelajar perubatan ini. InsyaAllah, dengan bersatu, kita semua boleh!

Keceriaan terserlah di wajah kami. Harapnya berterusan sampai ke akhirnya.
Yang paling penting, jangan mudah putus asa, dan jangan menggelabah! Masa mula-mula dulu pun, aku rasa gelabah, macam mana nak hafal, nak faham, nak ingat semua benda medik ni, banyak sangat! Tapi, belajar slow-slow la, lama-lama seronok pulak, macam baca buku cerita pun ada. Ada yang senang, ada yang sukar, tapi kalau dah minat tu, minat jugak kan..

Syukur alhamdulillah, kini masa untuk aku merehatkan diri setelah setahun berhempas-pulas. Terima kasih semua yang telah membantu diri ini untuk mencapai kejayaan pada hari ini. Kini aku mampu tersenyum dan berhari raya dengan bermaruah :)


6 ulasan:

  1. tahniah.. semoga terus sukses dan berjaya bergelar seorang doktor yg hebat nanti.

    BalasPadam
    Balasan
    1. terima kasih... insyaAllah.. doakan yg terbaik ye :)

      Padam
  2. Tahniah .. Raff tumpang gembira ..

    BalasPadam
  3. salam nak tanya, adakah keputusan berdasarkan pointer ataupun hanya gred? klw pointer, brapa minimum pointer utk lulus?

    BalasPadam
    Balasan
    1. wslm... lulus tak lulus ni ditentukan menerusi gred.. utk lulus, kena dpt 50 markah.. kalau markah 45-49.9, masih boleh dipertimbangkan utk lulus..

      Padam