20 Jul 2012

Ramadhan Datang Lagi

Assalamualaikum, salam sejahtera 1 Dunia!

Setahun berlalu dengan pantas, kini bulan Ramadhan tiba lagi. Syukur alhamdulillah, masih diberikan peluang oleh Allah S.W.T. untuk bertemu dengan bulan puasa tahun ini.


Seperti yang kita semua sedia maklum, kat Malaysia, mulanya kita berpuasa adalah pada hari Sabtu, 21 Julai 2012, bersamaan hari Sabtu. Kat India ni pun, insyaAllah, akan mula puasa pada Sabtu juga.. Tahun ni tak dapat nak tengok pengumuman puasa kat TV-TV kat Malaysia. Syukurlah ada YouTube, boleh juga rasai keterujaan untuk menyambut Ramadhan.. Kepada sesiapa yang terlepas untuk menonton, jom kita tengok ni:



Untuk tahun ini, agak unik sedikit pengalaman puasa aku. Kali ni merupakan kali pertama aku berpuasa di luar negara. Macam gempak je bunyi dia, tapi aku puasa kat sini seminggu je, iaitu mulai hari pertama Ramadhan, iaitu Sabtu, 21 Julai 2012 hingga hari Jumaat, 27 Julai 2012. Kemudian, hari seterusnya hingga hari terakhir, aku akan sambung berpuasa di Malaysia..

Apa harapan aku untuk Ramadhan kali ni? Semua terkandung dalam lagu 'Harapan Ramadhan' nyanyian Raihan dan Man Bai..




Ku mengharapkan Ramadhan
Kali ini penuh makna
Agar dapat kulalui
Dengan sempurna

Selangkah demi selangkah
Setahun sudah pun berlalu
Masa yang pantas berlalu
Hingga tak terasa ku berada
Di bulan Ramadhan semula

Puasa satu amalan
Sebagaimana yang diperintahNya
Moga dapat ku lenturkan
Nafsu yang selalu membelenggu diri
Tiada henti-henti

Tak ingin ku biarkan Ramadhan berlalu saja
Tuhan pimpinlah daku yang lemah
Mengharungi segalanya dengan sabar
Kita memohon pada Tuhan diberikan kekuatan
Ku merayu pada Tuhan diterima amalan

Selangkah demi selangkah...
Dengan rahmatMu oh Tuhanku...
Ku tempuh jua

Anggaplah Ramadhan kali ini seperti Ramadhan yang terakhir untuk kita, agar kita lebih bersungguh-sungguh untuk merebut segala pahala dan kelebihan yang Allah tawarkan kepada seluruh hambaNya. Jadikan Ramadhan kali ni sebagai medan untuk kita menjadi insan yang lebih baik. InsyaAllah..

Ketika aku menulis entri ini, Peperiksaan Ikhtisas 1 Doktor Perubatan USM-KLE masih berjalan, dan masih berbaki satu kertas lagi. Maafkan aku kerana kurang mengemas kini blog untuk tatapan anda semua, namun aku telah meninggalkan banyak info untuk tatapan dan kegunaan anda semua demi kebaikan dan kesenangan dalam kehidupan anda. Aku juga ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan Selamat Menyambut Ramadhan Al-Mubarak kepada seluruh penganut agama Islam di serata dunia, terutamanya kepada ibu bapa, keluarga, guru-guru, sahabat handai, jiran tetangga dan kepada seluruh insan yang mengenali diriku, dengan harapan agar kita diberi kekuatan fizikal dan mental untuk menempuh sebulan ini dengan jayanya...

Akhir kata, kuruskan badan, gemukkan iman. =)

4 ulasan:

  1. http://zariqueandhisway.blogspot.com/ jgn lupe follow balik

    BalasPadam
  2. salam..dik..nk pinjm gmbar yg first lam entri ni nk ltak lam blog akak..btw, nice to see ur blog n know dat u're my junior..akak pun kelantan gak n blaja d smip 2001-2005.. gudluck for ur life..thanks.

    BalasPadam
    Balasan
    1. wslm.. sila2... terima kasih akak :)

      Padam