23 Apr 2012

Kisah & Lagu #3 : Melati Di Tapal Batas

Assalamualaikum, salam sejahtera 1 Dunia!

Oleh kerana sedikit masalah, segmen Kisah & Lagu ini terlewat sehari. Namun, untuk minggu ini sahaja segmen ini di'post' pada hari Isnin yer. Minggu depan, kembali semula pada hari Ahad.


Lagu yang bertuah untuk dimasukkan dalam segmen ini pada minggu ini adalah lagu 'Melati Di Tapal Batas', nyanyian J. Mizan.




Engkau gadis muda remaja
Bagai sekuntum melati
Engkau semboyan jiwa raga
Di tapal batas berbakti

Engkau dinamakan srikandi
Pendekar putih sejati
Engkau turut jejak pemuda
Turut mengawal negara

Oh pendekar putri nan cantik
Dengarlah panggilan Ibu
Sawah ladang rindu menanti
Akan sumbangan baktimu

Duhai putri muda remaja
Suntingan kampung halaman
Kembali ke pangkuan Bunda
Berbakti kita di ladang

Oh pendekar putri nan cantik
Dengarlah panggilan Ibu
Sawah ladang rindu menanti
Akan sumbangan baktimu

Duhai putri muda remaja
Suntingan kampung halaman
Kembali ke pangkuan Bunda
Berbakti kita di ladang


Apa kenangan aku di sebalik lagu ni? Sebenarnya lagu inilah lagu pertama yang aku nyanyikan secara solo. Aku pun tak tahu sebenarnya yang aku ada jugak bakat sikit walaupun tak hebat, dalam bidang nyanyian. Peristiwa ini berlaku pada tahun 2008, semasa aku tingkatan 4. Aku dijemput untuk buat persembahan pada Malam Ambang Kemerdekaan di sekolah pada masa tu.

Masa ni kurus lagi :D
Sebenarnya, pada mulanya aku bertanding untuk mewakili rumah Bendahara dalam pertandingan Bulan Kemerdekaan. Alhamdulillah, aku dapat nombor 2, di belakang Hafiz Zainal, sensasi baru YouTube. Tak sangka pulak dapat nombor 2. Aku mana pernah menyanyi sebelum ni. Hasil latihan dalam bilik air kot. Hehe.. 

Apa-apa pun, lagu inilah yang membuat aku lebih mengeksplorasi minat aku dalam bidang nyanyian. Akhirnya, aku banyak meraih keyakinan diri hasil daripada membuat persembahan di atas pentas. Ada la beberapa kali aku diundang untuk buat persembahan, tapi aku tak sepopular dan tak sehebat Hafiz Zainal. Bakat yang aku ada ni suam-suam kuku saje :)

Baiklah, setakat ini dahulu segmen Kisah & Lagu untuk kali ini. Bertemu lagi di minggu hadapan, insyaAllah.

2 ulasan:

  1. salam. em nak tanya, saya gagal dapat temuduga untuk USM. ada kena mengena tak dengan USM-KLE? maksudnya, walau saya gagal, tapi masih ada harapan untuk saya amek USM-KLE? saya rasa punca saya tak dapat temuduga sebab pointer saya tak lepas.

    BalasPadam
    Balasan
    1. wslm.... ok, kita dalam situasi yang sama yer.. abg pun camtu jugak, tak dapat temuduga USM... masih ada harapan untuk masuk USM-KLE, sebab permohonan USM-KLE tak tutup lagi.. keputusan sama ada yampe dipanggil temuduga USM-KLE atau tidak mungkin akan keluar pada bulan 7, dan temuduga pun akan dijalankan pada bulan 7..

      jadi, untuk masa ni, stay cool and calm yer, masih ada harapan.. we're on the same boat.. :)

      Padam