19 Jan 2012

Baucar Buku 1Malaysia

Assalamualaikum, salam sejahtera 1Dunia.

AMARAN : Sebarang komen berunsur politik akan dipadam, tiada niat pun untuk menimbulkan sentimen politik di sini.

Dalam seminggu dua ni, ramai orang terutamanya siswa-siswi kita asyik duk bercakap pasal Baucar Buku 1Malaysia (BB1M) je. Ada jugak yang siap masuk paper lagi, bergambar dengan baucar-baucar yang tersayang itu. Bukan sikit taw pemberian kerajaan, RM200 tu. Tu pun ade lagi yang cakap sikit. Dah tu, kau nak banyak mane lagi? RM2000? Cuba la reti bersyukur sikit. Beri betis, nak paha. Aduh...


Ada 4 keping kesemuanya..

Walaupun aku kat India sekarang ni, tapi aku pun layak untuk dapat BB1M ni.

"Huh? Apesal orang lain kat oversea tak dapat pun? Tak aci!!!!"


"Aikkkk? Bukan kau kat oversea ke? Dapat jugak?"

Hehehe... Inilah keistimewaan pelajar USM-KLE. Kami dapat manfaat daripada perkara yang student kat Malaysia dapat jugak. Sebab apa? Kami adalah pelajar USM yang belajar dalam program pesisir kampus. Maknanya, kami layak la dapat BB1M jugak. Alhamdulillah, walaupun tak dapat guna kat sini, tapi aku dapat rasakan yang inilah salah satu tanda kerajaan menghargai golongan mahasiswa. Mahasiswa janganlah reti nak berdemo je, syukurlah sikit nikmat yang kita dapat ni. Jangan sebab ni, korang nak berdemo jugak.

Fokus belajar la dulu. Cuba dapatkan ijazah kelas pertama. Maksud aku, bukanlah tak boleh berpolitik, cuma jangan lupa fokus utama masuk U. Kalau tak nak fikir pasal diri sendiri, fikir pasal ibu bapa anda yang susah-susah belanjakan duit untuk anda. Apa agaknya perasaan mereka kalau melihat anda kandas dalam pengajian? [pesanan kejap]

Sudah lah sudah, malas nak hurai panjang-panjang pasal tadi, nanti kontroversi pulak. Yang penting, BB1M yang korang dapat ni perlu digunakan dengan sebaiknya, jangan duk beli benda-benda mengarut. Kerajaan dah tolong korang, jadi, sekarang ni korang pulak kena tolong diri sendiri, dengan belajar sebaik mungkin untuk kejar cita-cita masing-masing.. Negara kita perlukan pelapis dalam bidang kepemimpinan. Sokongan politik (untuk memihak kepada pihak kerajaan atau pihak pembangkang atau bebas) adalah hak masing-masing, sebab masing-masing punya pandangan yang berbeza, tapi jangan lupa, mahasiswa adalah aset negara. =)

Memandangkan BB1M hanya sah sehingga 31 Mac 2012, dan aku tak balik Malaysia, aku akan kirimkan BB1M aku ni kat kawan aku yang balik Malaysia minggu depan, untuk diserahkan kepada keluarga aku. Kakak aku ada lagi yang masih belajar di IPTA. Bolehlah beliau guna untuk kesenangan beliau. Aku dah ada elaun buku yang MARA bagi.

Antara bahan bacaanku..
Kesimpulannya, jangan salah guna kemudahan yang kita dapat ni, dengan membeli bahan-bahan bacaan picisan, macam komik, majalah hiburan dan sebagainya. Belilah buku bidang anda yang tebal-tebal itu. Macam aku, buku medik sangat tebal.. Adehhh.. Setakat ini dulu kupasan aku mengenai BB1M ni. Sekian.

Hargailah sesuatu sebelum ia hilang dari genggaman kita.

2 ulasan:

  1. kalau nak guna baucar ni, kena tunjuk mykad masa buat pembayaran. you're giving it to your sister, so how is she gonna do it ? kalau x tulis ur name lg atas baucar ni, boleh la ur sister tulis nama sendiri.

    BalasPadam
  2. takpe, guna salinan kad pengenalan dan kad matrik aje.. sbb kekangan jarak, tak mengape..

    BalasPadam