27 Jul 2014

Salam Lebaran

..السلام عليكم و رحمة الله و بركات

Salam sejahtera, semua. Entri kali ini berkisarkan perjalanan pulang ke Malaysia tempoh hari dan juga ucapan hari raya.

Alhamdulillah, setelah lulus Peperiksaan Ikhtisas-II (Pro Exam-II), minda ini tidak berhenti memikirkan untuk pulang ke Malaysia, bercuti selama 3 bulan. Almaklumlah, seperti setiap tahun, pulang ke tanah air, tidak sabar untuk bertemu insan yang tersayang di Malaysia.

Walaupun penerbangan pulang saya ke Malaysia adalah pada 1 Jun 2014, namun saya berhasrat untuk ke Bangalore awal sedikit, 2-3 hari awal kerana ingin bersiar-siar sekitar bandar raya itu di samping membeli-belah sedikit cenderahati kepada keluarga dan rakan-rakan serta tidak dilupakan, menziarahi rakan-rakan yang belajar di Bangalore. Alhamdulillah, terima kasih kepada sahabat saya, Hasbi dan Faiz kerana memberi penginapan yang amat selesa di rumah mereka.

Ke Bangalore ke kita?

Balik kampung!

Lapangan terbang Bangalore yang berwajah baharu!

Rakan-rakan sepenerbangan
Tidak seperti tahun-tahun sudah, penerbangan AirAsia kini bertukar waktu penerbangan daripada petang ke malam. Menaiki penerbangan AirAsia AK52, saya bertolak ke Kuala Lumpur pada jam 12.00 tengah malam (2.30 pagi waktu Malaysia) dan tiba di Kuala Lumpur International Airport 2 (klia2) 4 jam kemudian.

Untuk makluman pembaca, klia2 amat besar dan padat. Maka, sila datang awal ke lapangan terbang ini agar tidak tergesa-gesa. Yang penting, klia2 jauh lebih selesa berbanding LCCT. Kalau di Facebook ni, nak like banyak-banyak kali.

Besarnya klia2!

Jauh lebih hebat berbanding LCCT

Ke Kota Bharu ke kita?

Lebih selesa dalam suasana berhawa dingin

'Aerobridge' yang dibanggakan

Setiap pintu ada ruangan menunggu yang amat istimewa

Kemudahan yang tiada di LCCT

Bersedia untuk pulang ke kampung halaman

Rasa bersyukur bila dapat pulang ke Kelantan setelah setahun di perantauan.

Alhamdulillah, kembali ke pangkuan keluarga pada jam 2.30 petang, 2 Jun 2014. Kerinduan yang ditanggung setelah sekian lama akhirnya terubat jua. Bakal bercuti selama tiga bulan di Malaysia, akan dimanfaatkan sebaik mungkin.

Terima kasih kepada Amin dan Adli, graduan Vanderbilt University yang sudi menjemput saya di Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra (LTSIP), Kota Bharu.

Tahun ini, memandangkan cuti yang agak lama, maka saya tiada kesempatan untuk berpuasa di India. Sebulan penuh di Malaysia. Tak terasa semangat pulang beraya seperti tahun-tahun lalu, namun masih membara semangatnya.

Baiklah, tamat sudah cerita pulang ke tanah air. Ayuh beralih kepada hari raya. Alhamdulillah, tamat sudah sebulan berpuasa. Tibalah masa untuk kita semua meraikan kemenangan dalam berjuang melawan hawa nafsu sepanjang sepurnama yang lalu.

Salam Aidilfitri kepada semua umat Islam di serata dunia, terutamanya kepada ibu bapa, adik-beradik dan kaum keluarga di Kelantan, Pahang dan di mana sahaja, dan kepada sahabat handai serta kepada sesiapa yang mengenali diri ini. Mohon maaf zahir dan batin atas semua kesalahan saya selama ini.

Tahun ini saya beraya di Kota Bharu, Kelantan. Kepada rakan-rakan, sahabat-sahabat yang ingin berkunjung ke rumah sempena hari raya ini, mohon maklumkan terlebih dahulu, inshaAllah saya akan cuba luangkan masa. Anda semua amat dialu-alukan untuk beraya di rumah.

Taqabbalallahu minna wa minkum (semoga Allah menerima amalan aku dan kamu).

Alamat rumah saya : 2581-F1-01, Blok F, Perumahan Polis Wakaf Mek Zainab, 15300 Kota Bharu, Kelantan.

Mudah-mudahan hari raya kali ini menambahkan keimanan kita terhadap Allah S.W.T. untuk menjadi hambaNya yang taat. Meskipun Ramadhan sudah berlalu, namun semoga semangatnya kekal di dalam diri kita, inshaAllah.