26 Okt 2013

Aidiladha 2013 / 1434H

..السلام عليكم و رحمة الله و بركات

Salam sejahtera, semua! Entri kali ini tentang sambutan hari raya Aidiladha edisi 1434 Hijrah atau 2013.

Keceriaan di Aidiladha


Setelah tak beraya Aidiladha di Belgaum tahun lepas, tahun ini aku kembali beraya di Belgaum. Beraya di perantauan bukanlah mudah kerana perlu mengorbankan masa bersama keluarga. Namun ramai juga yang senasib denganku. Rakan-rakan ibarat adik-beradikku di sini. Kami ibarat sebuah keluarga besar di sini. Maka, kuranglah rasa kekurangan itu.

Kami di sini beraya pada hari Rabu, 16 Oktober 2013. Berbeza dengan Malaysia dan tanah suci Mekah dan kebanyakan tempat lain yang meraikannya sehari sebelum kami di India. Pedihnya bila ada kelas tatkala umat Islam di Malaysia sedang berhari raya. Namun inilah dia salah satu pengorbanan yang kami lakukan tahun ini.

Aku cuba bawakan keadaan berhari raya di Malaysia, meskipun tidak sama, sekurang-kurangnya hampir sama. Tidaklah rasa sedih sangat di pagi raya. Ada bekalan ketupat segera dan lemang segera yang dibawa dari Malaysia. Masak-memasak di malam raya. Kalau di rumah, bukan aku yang buat semua ni. Di perantauan, aku berdikari. Rakan-rakan lain pun turut sama memasak. Mestilah, nak makan yang sedap-sedap di pagi raya.

Ketupat oversea. Rasa hampir sama..

Penat juga memasak sampai tengah malam. Tak habis-habis memasak, sampai lepas solat raya pun sambung lagi. Ada beberapa juadah yang aku sediakan, lepas ni cerita lagi.

Bangun pagi hari raya, mandi sunat Aidiladha, siapkan pakaian, terus ke kampus USM-KLE, solat sunat Aidiladha. Solat sunat kali ini diadakan di laman kampus kami, seperti biasa. Solat sunat kali ini diimamkan oleh saudara Talhah Jamalludin. Khutbah pula dalam bahasa Inggeris, kerana solat kali ini juga disertai oleh pelajar antarabangsa dari negara lain seperti Maldives dan juga dari benua Afrika.

Bukan sahaja kami yang berhari raya di sini. Ada juga Timbalan Dekan USM-KLE, Prof Kamaruddin Ja'alam dan seorang lagi pensyarah dari USM Pulau Pinang, lupa pulak namanya. Setiap daripada kami ada pengorbanan yang tersendiri. Antara gambar di hari raya:

Prof KJ sedang memberi ucapan kepada kami di pagi raya

Wajah-wajah perantau

Bersalam-salaman, bermaaf-maafanlah kita semua.

Wajah-wajah ceria

Suasana raya tahun ni lebih meriah kerana junior ramai!

Tak pandang kamera pulak

Jejaka-jejaka tampan USM-KLE

Selfie ni sekarang dah jadi trend nampaknya. Kami tanpa mengira batch pun tak ketinggalan nak selfie. Jejaka pun boleh selfie! Satu gambar je, kalau perempuan mesti banyak kan? Jangan marah.. Selfie di pagi raya namanya.

Bergambar bersama seorang warga Afrika, beliau doktor di sini.

Gambar lagi, 1st year, 2nd year, 3rd year, 4th year sekali

Bergambar bersama Afiq Aizat, tauke kuah kacang yang terbaik dan peminat tegar solok lada buatan mak aku.

Bergambar depan hostel dengan budak 2nd year. Tidur pulak.

Usai solat sunat Aidiladha, sambung masak sikit, dan lepas tu aku adakan Bilik Terbuka. Bilik Terbuka? Sebab kami duduk hostel, takde la rumah-rumah ni. Ada bilik je. Janji ada sedikit jamuan dan keraian. Sambil pasang lagu raya. Terasa macam Malaysia. Ada pelbagai juadah seperti bihun goreng, ketupat, lemang, kuah kacang, rendang dan kerepek. Tak ketinggalan, koktel buah.


Ini je yang orang bujang mampu masak. Alhamdulillah, semua habis dalam masa yang singkat.

Ada acara korban lembu dan kambing diadakan di Azam Nagar, tapi aku tak ke sana. Tempat korban adalah sangat tertutup. Kalau ada pun gambar dari sana, kami tidak dibenarkan muat naik gambar korban kerana bimbang mengganggu sensitiviti masyarakat di sini. Kami terpaksa akur.

Malamnya pula, pelajar-pelajar lelaki 2nd batch mengambil inisiatif untuk mengadakan sedikit jamuan sempena Aidiladha. Menunya sate ayam, ayam bakar dan nasi tomato serta ayam masak LOL.

Isi ayam yang telah diperam semalaman, dicucuk di lidi, jadilah sate ayam

Kipas jangan tak kipas!

Inilah hasilnya

Hasil kerajinan para pelajar lelaki 2nd batch

Ayam bakar resepi istimewa chef Rickkye Gan

Sate ayam yang dah siap. Menyelerakan tak?

Secara keseluruhannya, aku amat bersyukur kerana dapat beraya dengan gembira tahun ini di samping rakan-rakan, walaupun tidak sama situasinya seperti di Malaysia. Namun, inilah dia pengorbanan. Hanya kesabaran yang mampu menguatkan diri anda. Tipulah kalau kata tak cemburu bila tengok gambar keluarga berkumpul bersama menyambut berhari raya. Hanya aku yang tiada. Hanya 2 Aidiladha sahaja lagi di sini, tak lama lagi. InsyaAllah.

Antara pelajar Malaysia di Belgaum. USM-KLE, JNMC, VKIDS.


Sekian dahulu untuk kali ini. Terima kasih kerana sudi membaca..




4 ulasan: