1 Feb 2010

BEBAS

31 Januari 2010, memang seronok sangat rasanya. Aku mengakhiri bulan Januari dengan penuh gembira. Hari tu, aku belajar untuk lebih yakin kepada diri aku. Aku berjaya buat trip solo ke rumah dua orang kawan aku, yang agak lama aku tak jumpa. Kedua-dua mereka adalah rakan seperjuangan di ASiS. Naik motor kot!!!

Pagi tu, pukul 9.58, Saiful mesej aku, “Salam dea, wk lesn mano?” (“Salam dan, buat lesen kat mana?”) Aku pn reply la jawapan yang patut... Dia ada kat rumah... Saje je tanya rumah dia kat mana.... Boleh pergi jugak... Aku takde kelas memandu hari tu. Lagi pun aku tak pernah sampai kat rumah dia, dan aku dah dapat lesen L.... So, pukul 10.20, keluar rumah, pergi rumah dia.

Pukul 10.45, aku sampai kat kawasan rumah dia. Kat taman perumahan, kat Pasir Pekan, Tumpat. Lebih kurang 9 kilometer dari rumah aku. Tunggu jap, dia sampai. Naik motor... Pakai baju Temenggong kot!!!! Tu yang tak bleh blah tu... Haha.... Pastu sampai la kat rumah dia.... Rumah dia simple je.... Teres... Kawasan perumahan.... Borak-borak ngan dia, sampai pukul 1.00 tengah hari. Lama sangat, sebab agak lama tak jumpa. Best sebab dapat jumpa dia.... Dapat kenal rumah dia jugak... Lain kali boleh datang lagi....

Petang tu, dalam pukul 3.51 petang, aku mesej ngan Murshidien, cakap nak pergi rumah dia.... Nasib baik dia ada kat rumah. Rumah dia kat Kg. Gelang Mas, Pasir Mas. Kaya tu..... Hehe... 23 kilometer dari rumah aku... 5.15 petang aku keluar. Jalan sesak sangat-sangat, sebab ramai orang yang kerja baru balik. Kat Kelantan, hari Ahad tu hari bekerja. Kat Jambatan Sultan Yahya Petra (yang menghubungkan jajahan Kota Bharu dengan jajahan Tumpat) , aku nampak ayah aku tengah jaga trafik... Ayah aku tak perasan aku... Selamba je aku lalu depan ayah aku.

Pukul 5.55 petang, aku sampai kat depan lorong nak masuk rumah Murshidien. 2 minit lepas tu, dia pun dengan selambanya keluar ngan basikal... Ingatkan budak mana tadi.... Hehe... Aku pun dibawa ke rumah dia.... Rumah kampung je... Rumah kayu... Dia cakap selalu tenggelam rumah tu masa banjir. Tahun 2009 je dah 4 kali. Adeh la... Susah la... Kampung tu dekat dengan Sungai Golok. Sebab tu la...

Borak-borak dengan Murshidien.... Mak dia hidang biskut gula, kismis, buah tembikai ngan air milo.... Best gak, stail kampung. Tak kan la nak Bandar je sepanjang masa... Sampai 6.45 petang. Tak boleh lama-lama, takut nanti tak sempat sampai kat rumah sebelum Maghrib. Masa aku nak balik tu, aku ter‘over’ pusing minyak lak..... Sikit lagi nak langgar pokok... Kecik je pokoknya... Bukan pokok kayu pun..... Nasib baik.... Murshidien hantar aku sampai kat jalan besar.... Aku sampai kat rumah pukul 7.15, belum Maghrib lagi... Bagus la, tak lari masa....

Hari tu, aku lebih percayakan diri aku, yang aku tak lagi perlu bergantung kat orang lain untuk pergi mana-mana.... Aku juga mampu untuk mengharugi perjalanan yang jauhnya lebih 60 kilometer. Aku boleh buat lebih lagi, InsyaAllah.... Tapi aku rasa bebas sangat hari tu.... Amat gembira.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan