15 Sep 2011

EPISOD 1: Corat-Coret USM-KLE

Assalamualaikum, salam sejahtera, salam 1 Malaysia.

Dah lama aku tak update blog ni, gara-gara kesibukan yang memanjang. Bermula 6 September, aku telah meninggalkan rumahku yang tercinta demi meneruskan kehidupan aku ke satu lagi tingkat kehidupan, iaitu menjadi seorang mahasiswa. Bermula dengan Program Siswa Lestari di Universiti Sains Malaysia, Kampus Kesihatan di Kubang Kerian, Kelantan, hingga 9 September 2011.



Ape je yang kitorang (budak USM-KLE) buat kat sana? Orientasi macam biasa je.. Campur sama-sama dengan bebudak USM kampus Kubang Kerian, cuma banyak kelonggaran, kurang sikit stres. Hehehe.. Yang paling best, ada barbeku. Kira macam jamuan raya la. Makan sikit je, sebab dah makan masa dinner. Yang ni pun best jugak:


'Duit raya' MARA bagi... Tapi ni untuk 6 bulan kat India taw!

Tapi yang mesti korang tak sangka kan, semuanya tak semudah yang disangka. Kita hanya merancang, Allah yang menentukan. Kami mendapat berita yang sangat tidak enak untuk kami yang berhati besar untuk terbang ke India pada keesokan harinya. Majlis Perubatan Malaysia (MMC) baru beri arahan menerusi faks bahawa hanya 70 orang daripada kami yang akan terbang dahulu. Sedangkan kami ada 91 orang. Ada yang akan terpaksa digugurkan buat sementara. Untuk pengetahuan korang, ada beberapa kategori lulusan dalam program ini, iaitu dari peringkat A-Level, International Baccalaureate (IB), South Australian Matriculation (SAM) dan juga STPM / Matrikulasi / Asasi. Oleh sebab pelajar A-Level dan IB dah ditaja oleh MARA sejak 2 tahun lepas, maka mereka diberi keutamaan untuk ke India. Mangsa penggugurannya sape? Kami, budak STPM / Matrikulasi / Asasi.


Aku terlalu risau!

Keadaan serta merta menjadi tegang, sebab masing-masing dalam tekanan. Masing-masing ada sebab tersendiri untuk kekal ke India mengikut perancangan asal, bukannya tertunda, termasuklah aku. Aku kira kes berat jugak, sebab ibu bapa aku anggota keselamatan negara, susah nak dapat cuti. Keluarga aku dah berkumpul kat Pahang, ramai saudara yang ingin turut sama. Apabila ditanya tentang siapa pelajar yang tinggal di Kelantan, aku mengaku. Mereka bertanya kepada aku, relakah aku tinggal di sana? Aku rela, cuma ada kekangan yang lebih utama, telah aku jelaskan sebelum ni.

Kembali kepada kupasan tersebut, dalam hal ni, takde sape yang salah, masing-masing sudah buntu. Namun, ada juga yang berhati mulia, menarik diri demi memberi laluan kepada kawan-kawan lain. Harapnya Allah akan mengurniakan hajat anda untuk terbang nanti, insyaAllah.

Mekanisma pengundian macam ni tau. Cabut satu kertas yang dah digulung dalam beg kertas, akan ada tertera perkataan di situ. 'STAY' bermakna terpaksa tinggal di USM lagi buat seketika, dan 'X' bermakna tidak tinggal di USM, dan akan ke India mengikut perancangan asal. Alhamdulillah, Allah dengar doa aku dan keluarga, aku berjaya mendapatkan 'X'!


Maka hilanglah perasaan cemas dalam diri aku, tapi satu lagi perasaan lain muncul dalam fikiran aku - rasa KEHILANGAN. Kenapa? Sebab keluarga besar kami seramai 91 orang tidak akan lengkap buat seketika. Beberapa orang rakan yang agak baik yang baru aku kenal dan sudah lama kenal, tidak dapat turut serta, menambahkan lagi perasaan tidak baik itu. Tapi apakan daya, takdir telah tertulis bahawa penyatuan kami harus menunggu masa. Bilakah masanya akan tiba? InsyaAllah dalam masa terdekat. Aku sentiasa doakan bahawa mereka akan segera hadir ke Belgaum!!!!! Aku rindu dengan mereka...

Baiklah, tamat sudah episod di USM Kubang Kerian. Nantikan episod seterusnya, di mana aku akan bagitau tentang perjalanan aku ke India.

Yakinlah kepada kebenaran, sesungguhnya kejayaan bakal menjadi milik anda!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan